Slotconcert
Traditiegetrouw eindigt het festival met een prachtig kamermuzikaal feest. Met twee belangwekkende meesterwerken van Sergej Tanejev en Johannes Brahms staat de schoonheid en vreugde van het samen musiceren centraal. Musici die gedurende het festival al een grote rol speelden laten nog één keer horen dat het geheel meer is dan de som der delen. Janine Jansen zelf voert de formatie van topmusici aan in het Tweede pianokwartet van Johannes Brahms.
Johannes Brahms was eigenlijk nog een jonkie toen hij zijn Tweede pianokwartet schreef. Toch wist hij met zijn 28 jaar niet alleen met bijna vijftig minuten het langste pianokwartet te componeren, maar ook een van de meest indringende. Er staat geen noot teveel in dit enerverende vierdelige verhaal dat het uiterste vergt van de musici.
Sergej Tanejev werd niet voor niets de ‘Russische Brahms’ genoemd. Deze leerling van Tsjaikovski combineerde een krachtig vormbesef met klassieke schoonheid en volksmuzikale helderheid. Het leverde in 1911, in de laatste jaren van zijn leven, een Pianokwintet op dat Janine Jansen met haar kamermuzikale vrienden terecht onder de aandacht brengt. Een wat vergeten werk om verliefd op te worden.
Voorafgaand aan dit concert is er een inleiding om 19.00 uur in de Fentener van Vlissingen Foyer. Een ticket voor de inleiding is tegelijk te bestellen met een concertticket.
Brahms, Brahms en nog eens Brahms
Hoewel Johannes Brahms gold als de belangrijkste symfonicus na Beethoven, was hij bovenal de componist die in tweede helft van de negentiende eeuw de klassieke kamermuziek in stand hield. Met zijn pianokwartetten nr. 1 en nr. 2, het strijkkwintet en het pianotrio biedt het festival dit jaar een omvangrijke blik op zijn belangrijkste werken.
Bestel kaarten voor drie of meer concerten en ontvang 20% korting op de totaalprijs. Vanaf zes concerten ontvang je maar liefst 25% korting op de totaalprijs.
Avondconcert
Het concert dat de zondag afsluit brengt zo’n beetje alle grote muziekvrienden van Janine Jansen die deze editie aanwezig zijn op het podium. In verschillende samenstellingen bieden zij een gevarieerd programma dat draait om de muziek uit de eerste decennia van de twintigste eeuw. Werken van Richard Strauss, Alban Berg en Erich Wolfgang Korngold schetsen de aanstekelijke sfeer van verloren romantiek en expressieve nieuwe wegen.
Met het strijksextet Capriccio en de Sonate voor viool en piano zetten de musici de carrière van Richard Strauss in een notendop neer. Zijn romantische Sonate, vandaag gespeeld door Janine Jansen en Alexandre Kantorow, stamt uit 1887 en zijn sextet is gebaseerd op zijn laatste opera Capriccio uit 1942. Het zijn noten van een man die nostalgisch terugblikt naar hoe het allemaal was voordat de muziek in de eerste helft van de twintigste eeuw zo drastisch veranderde, zo lijkt het.
Rond 1930 werden Arnold Schönberg en Korngold beschouwd als de belangrijkste Oostenrijkse componisten. Muzikaal zijn het tegenpolen. Waar Schönberg de twaalftoonstechniek propageerde, bleef Korngold een romanticus. Ook in zijn in 1930 geschreven Suite voor twee violen, cello en piano linkerhand blikt hij verlangend terug op de negentiende eeuw. Wat dat aangaat zijn de werken van Alban Berg de perfecte symbiose tussen de stijl van Korngold en Schönberg.
Voorafgaand aan dit concert is er een inleiding om 19.00 uur in de Fentener van Vlissingen Foyer. Een ticket voor de inleiding is tegelijk te bestellen met een concertticket.
Bestel kaarten voor drie of meer concerten en ontvang 20% korting op de totaalprijs. Vanaf zes concerten ontvang je maar liefst 25% korting op de totaalprijs.
Kerkenmarathon | Start 20:00 uur
De Kerkenmarathon is een geliefd onderdeel van het festival. De tocht voert langs drie karakteristieke Utrechtse kerken en biedt in de pauzes traditiegetrouw glühwein of chocolademelk en een oliebol. Deze 20.00 uur-editie start in de Lutherse Kerk of de Nicolaïkerk, wisselt daarna van locatie en eindigt gezamenlijk in de Geertekerk. In elke kerk klinkt een prachtig kamermuzikaal programma dat uiteindelijk uitmondt in een versie van Messiaens aangrijpende Quatuor pour la fin du temps door een droomkwartet met Janine Jansen en Martin Fröst.
Tijdens deze editie van de kerkenmarathon staat in de Lutherse Kerk het Tweede strijkkwintet van Johannes Brahms centraal. Het kwintet zou het laatste werk van Brahms zijn, ware het niet dat hij daarna de briljante klarinettist Richard Mühlfeld tegenkwam. Onder aanvoering van de jonge Nederlands-Amerikaanse violist Stephen Waarts zal blijken dat het nog steeds een van de grote kamermuzikale meesterwerken van Brahms is. In de Nicolaïkerk spelen organist Jan Jansen (de vader van…) en cellist Oliver Herbert het betoverende In croce van Sofia Goebaidoelina.
Messiaens indringende Quatuor pour la fin du temps met Janine Jansen, Martin Fröst, Denis Kozhukhin en Pablo Ferrández in de Geertekerk mag op voorhand een onvergetelijke ervaring genoemd worden. Janine en Martin namen Messiaens werk dat zo breekbaar balanceert tussen wanhoop en hoop al eens prachtig op. Nu voegt de sfeer van de kerk een extra dimensie toe aan het stuk dat Messiaen in 1941 in krijgsgevangenschap in Stalag VIII-A in Görlitz schreef.
Deze kerkenmarathon duurt tot 23.00 uur.
Brahms, Brahms en nog eens Brahms
Hoewel Johannes Brahms gold als de belangrijkste symfonicus na Beethoven, was hij bovenal de componist die in tweede helft van de negentiende eeuw de klassieke kamermuziek in stand hield. Met zijn pianokwartetten nr. 1 en nr. 2, het strijkkwintet en het pianotrio biedt het festival dit jaar een omvangrijke blik op zijn belangrijkste werken.
Bestel kaarten voor drie of meer concerten en ontvang 20% korting op de totaalprijs. Vanaf zes concerten ontvang je maar liefst 25% korting op de totaalprijs.
Kerkenmarathon | Start 18:00 uur
De Kerkenmarathon is een geliefd onderdeel van het festival. De tocht voert langs drie karakteristieke Utrechtse kerken en biedt in de pauzes traditiegetrouw glühwein of chocolademelk en een oliebol. Deze editie start in Gasthuis Leeuwenbergh of de Nicolaïkerk, wisselt daarna van locatie en eindigt gezamenlijk in de Geertekerk. In elke kerk klinkt een prachtig kamermuzikaal programma dat uiteindelijk uitmondt in een versie van Messiaens aangrijpende Quatuor pour la fin du temps door een droomkwartet met Janine Jansen en Martin Fröst.
In Gasthuis Leeuwenbergh speelt een kwartet onder aanvoering van Boris Brovtsyn met Alexandre Kantorow achter de piano het Eerste pianokwartet van Brahms met dat heerlijk wilde Rondo all Zingarese als afsluiter. In de Nicolaïkerk staan het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor en de Kazachstaanse violist Ruslan Talas, een van de veelbelovende studenten van Janine Jansen, klaar voor een warmbloedig programma.
Messiaens indringende Quatuor pour la fin du temps met Janine Jansen, Martin Fröst, Denis Kozhukhin en Pablo Ferrández in de Geertekerk mag op voorhand een onvergetelijke ervaring genoemd worden. Janine en Martin namen Messiaens werk dat zo breekbaar balanceert tussen wanhoop en hoop al eens prachtig op. Nu voegt de sfeer van de kerk een extra dimensie toe aan het stuk dat Messiaen in 1941 in krijgsgevangenschap in Stalag VIII-A in Görlitz schreef.
Deze kerkenmarathon duurt tot 21.00 uur.
Brahms, Brahms en nog eens Brahms
Hoewel Johannes Brahms gold als de belangrijkste symfonicus na Beethoven, was hij bovenal de componist die in tweede helft van de negentiende eeuw de klassieke kamermuziek in stand hield. Met zijn pianokwartetten nr. 1 en nr. 2, het strijkkwintet en het pianotrio biedt het festival dit jaar een omvangrijke blik op zijn belangrijkste werken.
Bestel kaarten voor drie of meer concerten en ontvang 20% korting op de totaalprijs. Vanaf zes concerten ontvang je maar liefst 25% korting op de totaalprijs.
Late Night Concert
Wie na het avondconcert zo gegrepen is door de kamermuzikale prestaties van de musici, gaat direct door naar Cloud Nine. Tijdens dit intieme Late Night Concert is de sfeer ongedwongen, het repertoire elke keer weer een grote verrassing en zijn spontaan geïmproviseerde optredens niet uitgesloten. Onder het genot van een drankje is dit de ultieme afsluiting van een geweldige eerste festivaldag.
Er gebeurt veel tijdens zo’n Late Night Concert. Een aantal musici van het openingsconcert komt langs voor een ongedwongen meet-and-greet en stapt zelf misschien ook wel het podium op. Een wilde ‘toegift’ kan klinken naast een verstilde bewerking van een popsong en musici kunnen zich van een ongekende kant tonen. Zeker is in elk geval dat de veelzijdige meesterklarinettist Martin Fröst aanwezig zal zijn.
Martin Fröst behoeft eigenlijk geen introductie meer. De Zweedse klarinettist maakte naam met spectaculaire solowerken zoals Peacock Tales van Anders Hilborg waarin hij niet alleen de klarinet op een hoger plan bracht, maar zich ook als danser en mimespeler manifesteerde. Daarnaast is Fröst een bijzonder actief kamermusicus. De aangewezen persoon om een extra dimensie aan dit concert en aan het hele festival toe te voegen.
Bestel kaarten voor drie of meer concerten en ontvang 20% korting op de totaalprijs. Vanaf zes concerten ontvang je maar liefst 25% korting op de totaalprijs.
Openingsconcert 2024
Het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht sluit zoals altijd de openingsdag af met een uitroepteken, een belofte voor de rest van het festival. Violist en artistiek leider Janine Jansen heeft weer een keur aan briljante bevriende kamermusici om zich heen verzameld om de Grote Zaal van TivoliVredenburg met het Pianotrio op. 8 van Brahms en Enescu’s beroemde Octet te transformeren tot één grote huiskamer.
Johannes Brahms schreef zijn Eerste pianotrio in 1854, kort nadat hij Robert en Clara Schumann voor het eerst had ontmoet. Die ontmoeting bracht zijn carrière in een stroomversnelling. Ongetwijfeld heeft ook de zekerheid die uit het eerste deel spreekt daarmee te maken. Toch was Brahms niet helemaal tevreden. Veel later, in 1889, reviseerde hij het werk aanzienlijk. Het is deze versie van een jeugdwerk door de ogen en oren van een door de wol geverfd componist die het meeste uitgevoerd wordt.
Het Octet van George Enescu geldt na Mendelssohns Octet als een van de grootste kamermuziekwerken voor strijkers. Het meeslepende werk uit 1900 vangt de tijdgeest zonder de romantiek vaarwel te zeggen en is zowel voor de musici als het publiek een waar feest om mee te maken. Voor Janine Jansen en haar muziekvrienden is een werk als dit precies waar het festival om draait: elkaar en de luisteraars betoveren met muziek van de hoogste orde.
Voorafgaand aan dit concert is er een inleiding om 19.00 uur in de Fentener van Vlissingen Foyer. Een ticket voor de inleiding is tegelijk te bestellen met een concertticket.
Brahms, Brahms en nog eens Brahms
Hoewel Johannes Brahms gold als de belangrijkste symfonicus na Beethoven, was hij bovenal de componist die in tweede helft van de negentiende eeuw de klassieke kamermuziek in stand hield. Met zijn pianokwartetten nr. 1 en nr. 2, het strijkkwintet en het pianotrio biedt het festival dit jaar een omvangrijke blik op zijn belangrijkste werken.
Tip: Nog even nagenieten na het openingsconcert? Verleng deze bijzondere avond met het Late Night Concert in Cloud Nine